Auschwitz - Reisverslag uit Skidziń, Polen van Helicon Nijmegen - WaarBenJij.nu Auschwitz - Reisverslag uit Skidziń, Polen van Helicon Nijmegen - WaarBenJij.nu

Auschwitz

Door: Renee, Laura. K, Norah, en Britt J. Hermens, Rosa

Blijf op de hoogte en volg Helicon

10 Oktober 2017 | Polen, Skidziń

Vandaag was het een spannende en vroege dag want we gingen naar Auschwitz. Het was een indrukwekkende dag, er was veel te zien, veel heftige dingen.

In Auschwitz 2 was het veel groter dan we hadden verwacht. We hadden verwacht dat het heel afgelegen was maar lag precies bij een dorpje.
Onze gids was een poolse vrouw die nederlands sprak. We hebben in totaal ongeveer 6 a 7 uur gelopen. We waren eerst met de bus naar Auschwitz 1 gegaan daar moesten we wachten op de gids toen de gids kwam moesten we door een gebouw en daar waren poortjes net als op een vliegveld. Aan de andere kant van die poortjes moesten we allemaal een koptelefoon pakken met een ontvangst kastje waardoor je de gids kon horen praten. Na Auschwitz 1 hadden we pauze om wat te eten en te wachten op de bus. we gingen rond kwart voor 1 naar Auschwitz 2 met de bus, daar ging de rondleiding verder door de gids.

groetjes van ons!
Renee, Laura.k en Norah.

Vandaag zijn we naar Auschwitz I en Auschwitz II gegaan. Auschwitz I vond ik indrukwekkender dan Auschwitz II. Inderdaad, Auschwitz II is heel erg veel groter dan I, maar in I waren allemaal foto's, pannen, haar en andere dingen die meer indruk maakten dan bij II. II was immensgroot, maar in I was meer en heft onze gids - Anna - meer verteld dan in II. Bij II waren we naar de grote herdenkingsplaats geweest en hebben we allemaal een steentje neergelegd en een naam genoemd van iemand die vermoord was in Auschwitz I. Ik heb veel geleerd en gezien en vanavond gaan we alles nog nabespreken. Het was een zware, maar leerzame dag. Maar dat zijn zo'n beetje alle dagen ;).

Groetjes van Britt J. Hermens

We zijn vadaag naar kamp Auschwitz gegaan. Daar moesten we erg vroeg voor opstaan. Maar dat was het ook wel echt waard. Eerst hebben we kamp 1 bezoekt en daar hadden we een gids die ons rondleiden en informative zij. Dat was erg intressant. Toen we kamp 1 bezocht hadden gingen we pause hadden. Na de pauze zijn we met een bus naar kamp 2 gereden. Ook daar zijn we rondgeleid door de zelfde rit. Kamp 2 was egt inmens groot. Het was erg intressant en indrukwekkend. Ik zelf vond het dus een hele indrukwekkende en intressante rei die ik nooit van me leven zal vergeten. Ik ben erg blij dat ik dit zo heb mee mogen maken. Als je ziet over wat voor een grond die mensen bijvoorbeeld hebben moeten lopen met klompen of niet eens schoenen. Dat is niet te bevatten. Je zag ook haren liggen in kamp 1 die van de mensen zijn die daar zijn vergast. Dat maakte best wel een indruk op me. Maar zoals ik al zij het was mooi om mee te maken. Groetjes Rosa van Dorland.

• 10 Oktober 2017 - 18:19

Judith Bos:

Wat een heftige dag hebben jullie gehad! Jullie zullen wel moe zijn van alle indrukken. Jullie mogen trots zijn op jezelf dat jullie gesolliciteerd hebben, uitgekozen zijn en deze week mogen meemaken. Goed dat jullie het gaan nabespreken vanavond.
    De groep is volgens mij al heel hecht geworden en is er ook veel lol! Geniet ervan de rest van de week en tot vrijdag!! Wij staan klaar met vlaggetjes. Geintje Renee ;-)

Groetjes,
    Judith (moeder van Renee dus)

• 10 Oktober 2017 - 18:28

Hans Hermens:

Wat een indrukwekkende reis maken jullie. Hier is geschiedenis geschreven die niemand vergeten mag en daar zijn jullie nu deelgenoot van geworden.
    Veel indrukken die ieder op haar of zijn manier gaat verwerken. Iets om nooit meer te vergeten.
    Vanavond nabespreken en dan toch maar weer lekker naar bed.

Mooi geschreven Britt. Spreekt tot de verbeelding.

Groetjes en tot vrijdag!
    Hans. (vader van Britt)

• 10 Oktober 2017 - 19:24

Thea Cloosterman -Werth:

Hallo Renee en natuurlijk alle deelnemers, wat moedig van jullie deze reis te maken. Vandaag was zeker heel spannend en interessant! Ik ben heel benieuwd, hoe jullie de belevenissen van vandaag af gaan ronden. Ik wacht op het volgende bericht! Groetjes Joachim en Thea.

• 10 Oktober 2017 - 22:22

Erdi:

Wat een indrukken hebben jullie vandaag opgedaan. Goed dat het nabesproken wordt en ik heb het idee dat de groep hecht genoeg is en dat jullie je ook veilig genoeg voelen om jullie te kunnen uiten wat jullie voelen.

Groetjes Erdi, moeder van Laura W